Studenter från Handelshögskolans entreprenörsprogram vann Almis pitch-tävling 2016

Det vinnande laget i Almis pitch-tävling 2016 bestod av fyra studenter från Handelshögskolans mastersprogram i entreprenörskap. Studenterna, Victor Göthensten, Ebba Bergbom Wallin, Eike Bausback samt Maria Lundin läser alla sitt andra år på programmet.

Bild på Victor Göthensten, Ebba Bergbom Wallin, Eike Bausback samt Maria LundinFrån vänster: Ebba Bergbom Wallin, Victor Göthensten, Maria Lundin och Eike Bausback.

I konkurrens bland många andra studenter pitchade Victor deras företagsidé med hjälp av en pitchmetod som heter NABC (Needs, Approach, Benefits, Competition), som de fått lära sig inom utbildningen. Den innebär att man fångar lyssnarnas intresse genom att ge någon form av fakta som ska skapa intresse en så kallas ”hook”. Därefter går man igenom kundens behov, hur behovet uppfylls, redogör för marknads- och konkurrenssituation, samt pekar på vilka fördelar kunden får genom just den produkten/tjänsten. Det avslutande momentet i en pitch är en förfrågan till juryn om vad som önskas från dem.

Studenterna fick fem minuter på sig att presentera idén, därefter ställde juryn mer detaljerade frågor och gav feedback. Juryn bestod av en representant från SEB, en från Almi, och en från G-lab21. Juryn motiverade vinsten med att idén är skalbar, passar bra in i den nya ekonomin, och att det finns ett tydligt hållbarhetsperspektiv.

- ”Vi skulle vilja säga att vi lyckades tack vare att vi har tagit reda på mycket om våra potentiella kunder. Vi har träffat dem för att se vad de upplever för problem i sin vardag och vilka primära behov de har”, säger studenterna.

Om idén - StrollEase

Studenternas idé är att erbjuda konsumentleasing av barnvagnar till föräldrar. Genom ett abonnemang får föräldrarna tillgång till ett utbud av barnvagnar och har möjlighet att flexibelt byta vagn i takt med att deras behov förändras. Med abonnemang hos StrollEase slipper kunden fundera på inköp, byte, försäljning och andra måsten som ingår i traditionellt barnvagnsägande. Kunden slipper även den höga inköpskostnaden som en barnvagn innebär och bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Mer information om StrollEase hittar du här: www.strollease.se or www.facebook.com/strollease