Seminarium om Göteborgs entreprenöriella ekosystem inom Life Science och socialt entreprenörskap

Den 16 november anordnades ett seminarium om hur det entreprenöriella ekosystemet inom Life Science och socialt entreprenörskap fungerar i Göteborg idag. Arrangörer av seminariet var Institutet för innovation och entreprenörskap (IIE) på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och GU Ventures.

Collage-bild över talarna

Arrangörerna Maureen McKelvey  (Handelshögskolan) och Andreas Albertsson (GU Ventures) började med att hälsa alla välkomna. Efter det presenterade Maureen McKelvey och Olof Zaring, båda verksamma på Institutet för innovation och entreprenörskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, sin nya bok Sveriges entreprenöriella ekosystem. Bokprojektet finansieras av Vinnova, Esbri och Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur.

Bild på Jens Laage-HellmanJens Laage-Hellman, docent på Inst. för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers, presenterade sitt kapitel i boken, som handlar om tillväxtens realiteter i ett medicintekniskt uppstartsbolag, med fokus på hans företag Micropos Medical.

Bild på Olof Zaring

Olof Zaring, docent, IIE, Handelshögskolan vid GU, presenterade sitt kapitel i boken, som handlar om social innovation och socialt entreprenörskap och mer specifikt om hur universitet och studenter kan göra skillnad i lokalsamhället.

Respektive presentation följdes av paneldiskussioner där övergripande fokus låg på frågor om Göteborg som geografiskt läge för Life Science- bolag i ett globalt perspektiv, samt vilka utmaningar som finns inom socialt entreprenörskap i Göteborg.

Panelmedlemmarna

Första panelen som diskuterade frågan om Life Science- bolag bestod av Klementina Österberg,
VD GU Ventures, Magnus Björsne, AstraZeneca BioVentureHub, Per Wester, VD Alzinova samt Charlotta Gummeson, VD Sahlgrenska Science Park. Moderator var Maureen McKelvey. Den andra panelen diskuterade hur man jobbar med socialt entreprenörskap i Göteborg idag samt vilka utmaningar som finns. I denna panel deltog Sofia Ström, Affärsutvecklare & Investment manager, projektledare för sociala innovationer, GU Ventures, Ingela Palmgren, Chef för externa relationer, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet samt Malin Breitner, verksamhetsutvecklare, Röda Korset. Moderator var Olof Zaring.

Mingelbilder

Boken: ”Sveriges entreprenöriella ekosystem”

Ett entreprenöriellt ekosystem består av individer och organisationer på olika nivåer. Företagen, akademin och politiken har alla viktiga roller i ett sådant ekosystem. Deras samspel måste fungera för att säkerställa en frodig och långsiktig tillväxt. I den nya boken ”Sveriges entreprenöriella ekosystem – Företag, akademi, politik” hörs 32 ledande röster från näringslivet, akademin och policysfären.

Bokomslag Sveriges entreprenöriella ekosystemBoken ges ut av Esbri och på deras webbplats kan du läsa mer om boken se en film från lanseringsseminariet i maj samt ladda ned ditt eget exemplar: http://www.esbri.se/ekosystemet.asp