Samverkan mellan universitet och näringsliv i fokus på Utbildningsdepartementets enhetsdag

På en enhetsdag på Utbildningsdepartementet i slutet av januari presenterade Olof Zaring, docent på Institutet för innovation och entreprenörskap forskningsresultat om hur samverkan mellan universitet och näringsliv kan påverka kunskapsförsörjningen.

Olof Zaring presenterarMötet är en vidareutveckling av professor Maureen McKelveys presentation på Sveriges Riksdag den 16 januari då hon visade resultat från forskningsprojektet ”Samverkan mellan universiteten och näringslivet: en studie av Chalmers samverkan med den globala industrin”.

Enhetsdagen på Utbildningsdepartementet samlade tjänstemän från departementet, forskare från fyra av de åtta projekten inom ramen för forskningsprogrammet, samt representanter från Riksbankens jubileumsfond. Under dagen presenterade de olika projekten resultat och policyrekommendationer rörande samverkan och styrning som följdes av frågor och diskussioner.

Forskningsprojektet ”Samverkan mellan universiteten och näringslivet: en studie av Chalmers samverkan med den globala industrin” är en del av det större forskningsprogrammet ”Samhällets långsiktiga kunskapsförsörjning”, som syftar till att stärka svensk forskning om forskning, högre utbildning, samverkan och forsknings- och innovationspolitik finansierat av Riksbankens Jubileumsfond, Formas, Forte och Vetenskapsrådet.

Mer information om projekt, publikationer och aktiviteter finns på programmets hemsida: