Innovationer inom hälsa och sjukvård i fokus på den årliga WOMI-konferensen

Medicintekniska innovationer är viktiga för utvecklingen av nya produkter och tjänster inom hälso- och sjukvården. På den årliga WOMI konferensen - som Institutet för innovation och entreprenörskap hjälper till att organisera - samlades flera aktörer inom detta ämne, för att diskutera nya innovationer och den senaste forskningen.

WOMI 2019 hölls på Sant'Anna School of Advanced Studies i Pisa, Italien och med från Institutet för innovation och entreprenörskap var forskarna Maureen McKelvey, Rögnvaldur Saemundsson och Viktor Ström, som presenterade tre pågående projekt inom forskningsområdet.

- Gemensamt för dessa projekt är att de bland annat visar att universiteten främst interagerar med samhället genom att de utvecklar långsiktiga kunskapsintensiva nätverk, och att dessa interaktioner kan skilja mellan olika ämnesområden, säger Maureen McKelvey, professor på Institutet för innovation och entreprenörskap.

På bilden: Maureen McKelvey, Göteborgs universitet, Sverige, Bastian Rake, Maynooth University, Irland, Rögnvaldur, GU och University of Iceland, Island och Andrea Mina, Scuola Superiore Sant'Anna, Italien.

För Viktor Ström, doktorand på Institutet för innovation och entreprenörskap, var detta första gången han deltog i konferensen och han presenterade också ett papper som han arbetar på tillsammans med Maureen McKelvey, Daniel Ljungberg och Karin Berg, alla från IIE.

Viktor Ström- Jag är mycket tacksam för att jag fick möjligheten att presentera ett papper under WOMI-konferensen, säger Viktor Ström. Initiala resultat pekar på att adjungerade professorer och industridoktorander, som har anställning både på ett universitet och ett företag, har en (mycket) viktig roll för samverkan mellan universitet och industrin. Resultatet indikerar också att företagsforskare med en tidigare länk till universitet där universitetsforskarna arbetar tenderar att vara högre utbildade och involverade i fler universitet-industripublikationer jämfört med icke-universitetslänkade företagsforskare.

Om WOMI

WOMI - Workshops on Medical Innovation and Healthcare – är ett internationellt nätverk av forskare inom områdena innovation, entreprenörskap och organisering av forskning och utveckling inom hälso- och sjukvårdsaktörer, medicintekniska produkter och läkemedelsindustrier, samt det bredare området medicin och Life-Sciences.