Innovation - inte bara för startups

Guido Buenstorf och Maureen McKelvey
Foto: Magnus Aronsson/ESBRI

Den 17 september arrangerade ESBRI ett spännande policyseminarium, som leddes av professor Guido Bünstorf och professor Maureen McKelvey, från Institutet för innovation och entreprenörskap på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Det finns en allmän bild av att det främst är startups som rasslar fram innovationer. Men Maureen McKelvey och Guido Bünstorf har forskat på betydelsen av etablerade företag och universitet när det gäller innovationer.

Under seminariet visade de att innovation är viktigt för etablerade företag – och de etablerade företagen har stor betydelse för innovation. För att åskådliggöra detta lyfte de fram fakta om den industriella revolutionen. Där framgår det tydligt hur viktiga etablerade företag är för innovation, likaså är även utbyte mellan näringsliv och akademisk forskning av stor vikt.

Läs mer på ESBRIS blogg.