Martin Shanahan gästprofessor i ekonomisk historia

Bild på Martin ShanahanMartin Shanahan har anställts som gästprofessor i ekonomisk historia inom ramen för Visiting Professors Programme (VPP) på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Martin Shanahan är sedan 2013 anställd som professor vid School of Commerce vid University of South Australia. Hans anställning i ekonomisk historia på institutionen för ekonomi och samhälle omfattar 10 % av heltid under tre år, från och med januari 2019 till och med december 2021.

Martin Shanahan är en internationellt ledande forskare inom näringslivshistoria och ekonomisk historia. Hans forskning och undervisning har speciellt berört internationell ekonomi och handel, konkurrenspolitik samt fritt och ofritt arbete. Hans unika kompetens kommer att bidra till både Avdelningen för ekonomisk historias och Handelshögskolans verksamhet.

Martin Shanahan har redan ett pågående samarbete med Susanna Fellman, professor i Business History på Handelshögskolan kring konkurrenspolitik och reglering i historiskt perspektiv. De kommer att fortsätta sin forskning kring temat internationella karteller, ekonomisk politik samt nationell och internationell reglering i ett långtidsperspektiv. Dessutom har professor Shanahan initierat ett samarbete kring råvaruhandel och ursprungsbefolkning i kolonier med Klas Rönnbäck, docent i ekonomisk historia på Handelshögskolan och expert på Afrikas och slaveriets ekonomiska historia.

Visiting Professors Programme

The visiting professors programme (VPP) is a product of strategic partnerships between the business community in western Sweden and the School of Business, Economics and Law at the University of Gothenburg. In order to strengthen the quality and international competitiveness of the School, corporate donors have supported the establishment of a visiting professor programme to engage leading professors in the fields of business, economics and law from around the globe.