Sustainability Day, 5 oktober

Logga sustainability dayIdag anordnas Sustainability Day Challenges på Handelshögskolan. Detta är en av tre hållbarhetsdagar som Handelshögskolan arrangerar som är obligatoriska för alla programstudenter. Dagarna är ett komplement till den hållbarhetsundervisning som ges inom programmens olika kurser. Dagarna ges under första, andra och tredje året på kandidatprogrammen och har olika kompletterande fokus och tema.

Challenges

Temat för den första dagen är ”utmaningar” och syftet är att under dagen ge studenterna en bild av vilka sociala, ekonomiska, samt miljö- och resursmässiga utmaningar som mänskligheten står inför. Studenterna väljer mellan flera parallella sessioner, där såväl ekonomer och filosofer som naturvetare och näringslivsföreträdare föreläser. Tillsammans ger de kompletterande bilder av hållbarhetsutmaningar på global såväl som lokal nivå.

Institutionen för ekonomi och samhälle har tre representanter på Sustainability Day Challenges.

Oskar Broberg (ekonomisk historia) och Mattas Sandberg (kulturgeografi) håller seminariet:

Schysst mat i en global värld. Från jord till bord i bild och ord.

Kristina Lindström Nilsson (kulturgeografi) håller seminariet:

Hur står det till med hållbarheten i världens största näring? Exploatering, hållbarhet och ansvar i den globala turistindustrin.