Ana Gil Solá i samtal om socialt hållbar tillgänglighet i transportsystemet

Ana Gil Solá, forskare i kulturgeografi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, medverkar i Mellanrum, som är en samtalsserie om arkitektur, stadsutveckling och socialt hållbar utveckling i Göteborg.

Bild på Ana Gil SoláOnsdagen den 31 augusti handlar seminariet om Linbanor och hållbar tillgänglighet - för vem och hur? Emma Josefson och Per Bergström Jonsson från Trafikkontoret, Göteborgs stad introducerar och berättar om arbetet med att etablera linbanor i Göteborg. Därefter fortsätter Ana Gil Solá med att ge sitt perspektiv som kulturgeograf på begreppet socialt hållbar tillgänglighet och hur man kan förstå detta i transportsystemet.

Anas forskning fokuserar på sociala frågor relaterade till människors vardagliga rörlighet och tillgänglighet. I ett pågående projekt studerar hon, tillsammans med ett par andra forskare, bl.a. planerares uppfattning om vilka sociala aspekter som är relevanta när det gäller tillgänglighet till verksamheter i en stad eller region.

Mer information om seminariet den 31 augusti.

Läs mer om Mellanrum här.