Professor Maureen McKelvey utvald till BMW Foundation World Responsible Leaders

BMW Foundation organiserade den femte World Responsible Leaders Forum – 100 Innovations for Change – den 19-22 maj i München. Över 500 personer från olika delar av världen deltog och samlade en blandad grupp av människor, som alla förespråkar en ansvarstagande förändring inom de ekonomiska och sociala områdena.

(Läs mer: http://www.bmw-stiftung.de/en/5th-world-responsible-leaders-forum/)

PresentationerMaureen McKelvey, professor på Institutet för innovation och entreprenörskap, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, var utvald att delta, som expert inom innovationsområdet och som representant för akademien. The World Responsible Leaders Forum inkluderade många studiebesök och paneler där personer och organisationer rapporterade om sitt arbete. Många olika områden togs upp, bland andra ”innovation hubs and makerspace”, ansvarstagande företag i Latinamerika som kallas “B-corporation certification”, samt hur München som stad arbetar med flyktingar.

BMW groupProfessor McKelvey uppskattade speciellt besöket på the European Patent Office (EPO), där hon, tillsammans med en mindre grupp från forumet hade diskussioner om olika ämnen med experter inom informations- och kommunikationsteknologi. Ett ämne var de relativa fördelarna och nackdelarna med öppen källkod och patent för olika sorters mjukvara. Ett annat ämne var digitaliseringen av industrin (känt som Industry 4.0), med exempel som själv-körande (autonoma) bilar och smarta produktionsmaskiner. Digitaliseringen innehåller big data, analytics, och the internet of everything, och kommer i grunden att påverka samhället och ekonomin. EPO står inför utmaningar inom detta område, eftersom de inte ger mjukvarupatent - men de kan bevilja patent på informationsteknologi som är inbäddad i teknik.

Bil på BMW groupThe BMW Group är också engagerad i en ansvarstagande industri. De har designat ett framgångsrikt andelsbil-system i Tyskland och även utvecklat elektriska bilar. Nästa generations elektriska bil är i8.