Masterstudenter inom innovation och entreprenörskap får möjlighet att skriva sina uppsatser utomlands

Elva studenter på mastersprogrammen Innovation and Industrial Management och Knowledge-based Entrepreneurship på Handelshögskolan, Göteborgs universitet blev i januari 2017 tilldelade ett resestipendium av Sten A Olsson stiftelse för forskning och kultur, för att kunna samla data och information i samband med uppsatsskrivande utomlands.

Ebba Bergbom Wallin och Maria Lundin
Program: Knowledge-based Entrepreneurship
Åker till Kina för att arbeta med sin uppsats: ”Service development within European subsidiaries in the automotive industry”. Syftet med uppsatsen är att studera serviceutveckling av Geely Auto’s dotterbolag CEVT. Genom en kvalitativ fallstudie kommer studenterna undersöka hur arbetet med utveckling av servicetjänster växt från en mer entreprenöriell approach till ett mer strukturerat arbetssätt.

Victor Göthensten och Axel Hellström
Program: Knowledge-based Entrepreneurship
Åker till Silicon Valley, USA för att träffa start-ups och inkubatorer. Många start-ups har svårt att utveckla innovativa erbjudanden som stämmer överens med det marknaden vill ha. Studenterna vill därför i sin uppsats ”A comparative study of start-ups in Silicon Valley and in Gothenburg: Examining the validation process of innovations" undersöka hur start-ups och inkubatorer arbetar med att validera att de faktiskt möter den efterfrågan; för att minimera resursslöseri.

Erik Armkvist och Lucas Malina
Program: Innovation and Industrial Management
Åker till Kina för att besöka CEVT Innovation Center Hangzhou, för att samla data till sin uppsats "The knowledge management system at China Euro Vehicle Technology: A single case study of the knowledge transfer process between actors". Syftet med uppsatsen är att undersöka hur CEVT i Göteborg kan få en mer effektiv kunskapsöverföring gentemot Volvo Cars och Geely.

Alexis Rehnberg och Victor Lavin
Program: Innovation and Industrial Management
Åker till Boston, USA för att jobba med sin uppsats ”Bridging the co-innovation gap between students and firms”. Både studenter och företag i Sverige upplever svårigheter att träffas och samarbeta med varandra. Stanford och MIT är väl kända för sina utvecklade affärssamarbeten och har en lång tradition av framgång i detta avseende. Studenterna kommer b.la att besöka dessa institutioner för att lära sig hur de integrerar med företag och skapar möjligheter för studenter och företag.

Moa Gustafsson och Julia Franke
Program: Innovation and Industrial Management
Åker till Tyskland och USA för att samla data till sin uppsats: "The future in real time, Industry 4.0-A Case study of Ericsson". Experter förutspår att Industry 4.0 kommer att förändra ett redan konkurrenskraftig landskap, störa hela industrier och bilda en fjärde industriell revolution. Industry 4.0 kopplar ihop inbäddade produktteknologier, smarta processer och produktionssystem. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Industry 4,0 kommer att förändra dagens företag.

Björn Ingmansson
Program: Knowledge-based Entrepreneurship
Åker till Israel för att jobba med sin uppsats "Tel Aviv, an inspiring entrepreneurial ecosystem". Tel Aviv har blivit ett av de viktigaste innovationsklustren i världen och uppsatsen kommer att undersöka de faktorer som ligger bakom stadens växande framgång som entreprenöriell scen. Genom att analysera dessa faktorer med viktiga entreprenöriella aktörer är förhoppningen att hitta nya kvalitativa bevis för att backa upp statistiken.