Internationell konferens om universitetens förändrade roll

Institutet för innovation och entreprenörskap (IIE) är värd för en konferens med titeln Deciphering the New Challenges to Universities: Knowledge Economy and its impact on internal organization, relations to firms, and public policy.

Denna konferens analyserar universitets förändringsroll, ur den traditionella uppfattningen att de främst bör vara platser för forskning och högre utbildning, till den bredare uppfattningen att de måste prioritera ytterligare uppdrag eller mål när det gäller immateriell äganderätt och innovation, samhällelig påverkan, och regional utveckling. Universitet anpassar sig till nya utmaningar och detta påverkar i hög grad deras organisationsutveckling.

Konferensen samlar internationellt kända och respekterade namn inom innovation och entreprenörskap, som Vincent Mangematin vid Grenoble University, Paul Nightingale vid Sussex University, Markus Perkmann från Imperial College, London och Deborah Strumsky vid Arizona State University, tillsammans med IIE: s forskargrupp samt gästprofessorer Guido Buenstorf och Astrid Heidemann Lassen för att diskutera och analysera ovanstående fenomen. Workshopens kollektiva idéer och slutsatser kommer att tas upp i ett specialnummer i en vetenskaplig tidskrift inom innovations- och entreprenörskapsstudier i en inte alltför avlägsen framtid.

Konferensen pågår mellan den 11 och 13 september i Göteborg och anordnas av professor Maureen McKelvey, professor Guido Buenstorf, professor Astrid Heidemann Lassen, och dr Ethan Gifford.

Ladda ner det preliminära konferensprogrammet här