Inbjudan till seminarium om Göteborgs entreprenöriella ekosystem

Sveriges entreprenöriella ekosystem bokomslagVälkommen på ett seminarium där vi diskuterar hur det entreprenöriella ekosystemet inom Life Science och socialt entreprenörskap fungerar i Göteborg idag.

Maureen McKelvey och Olof Zaring, båda verksamma på Institutet för innovation och entreprenörskap (IIE), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, presenterar sin nya bok Sveriges entreprenöriella ekosystem. Sedan följer presentationer och diskussioner om Göteborgs entreprenöriella ekosystem. Fokus ligger på frågor om Göteborg som geografiskt läge för Life Science bolag i ett globalt perspektiv, samt vilka utmaningar som finns inom socialt entreprenörskap i Göteborg.

Dag: Onsdagen den 16 november
Tid: 8:30 – 11:00 (Kaffe och macka serveras från 8.30, seminariet startar 9.00)
Plats: Torgny Segerstedtsalen, Göteborgs universitets huvudbyggnad, Vasaparken

Seminariet organiseras av Institutet för innovation och entreprenörskap (IIE), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och GU Ventures. Bokprojektet finansieras av Vinnova, Esbri och Sten A Olssons stiftelse för Forskning och Kultur.

9:00 – 9:05 Introduktion

Maureen McKelvey, professor, IIE, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Andreas Albertsson, Affärsutvecklare & Investment manager, GU Ventures

9:05-9:15 Sveriges entreprenöriella ekosystem
Presentation av boken “Sveriges entreprenöriella ekosystem”.
Maureen McKelvey, professor, IIE, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Olof Zaring, docent, IIE, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

9:15–10:00 Tema 1: Life Sciences

9:15–9:25 Är Göteborg för litet för Life Science bolag i en global värld? Och vad kan man göra åt det?
Jens Laage-Hellman, Docent, Chalmers, presenterar sitt kapitel i boken.

9:25–10:00 Paneldiskussion
Jens Laage-Hellman, Docent, Chalmers
Maureen McKelvey, Professor, IIE, Handelshögskolan vid GU
Klementina Österberg
, Verkställande direktör, GU Ventures
Magnus Björsne, AstraZeneca BioVentureHub
Per Wester, VD Alzinova

Moderator: Maureen McKelvey

10:00–10:45 Tema 2: Socialt entreprenörskap

10:00–10:10 Vilka utmaningar finns inom socialt entreprenörskap i Göteborg och hur kan företag och universitet bidra?
Olof Zaring, docent, IIE, Handelshögskolan vid GU, presenterar sitt kapitel i boken.

10:10–10:45 Paneldiskussion
Olof Zaring, docent, IIE, Handelshögskolan vid GU
Sofia Ström, Affärsutvecklare & Investment manager, projektledare för social innovationer, GU Ventures
Ingela Palmgren, Chef för externa relationer, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Malin Breitner, verksamhetsutvecklare, Röda Korset

Moderator: Olof Zaring

10:45–11:00 Avslutning och sammanfattning
Maureen McKelvey och Andreas Albertsson

Boken: ”Sveriges entreprenöriella ekosystem

Ett entreprenöriellt ekosystem består av individer och organisationer på olika nivåer. Företagen, akademin och politiken har alla viktiga roller i ett sådant ekosystem. Deras samspel måste fungera för att säkerställa en frodig och långsiktig tillväxt. I den nya boken ”Sveriges entreprenöriella ekosystem – Företag, akademi, politik” hörs 32 ledande röster från näringslivet, akademin och policysfären.

Boken ges ut av Esbri och på deras webbplats kan du läsa mer om boken, se en film från lanseringsseminariet samt ladda ned ditt eget exemplar: http://www.esbri.se/ekosystemet.asp.