Skötsel och underhåll av urbana grönområden viktigt för sociala interaktioner

Grönområden i en stad är viktiga av många skäl. Bland annat kan grönområden bidra till interaktion mellan människor med olika bakgrund, vilket i sin tur kan bidra till social hållbarhet i städer. Shelley Kotze, doktorand i kulturgeografi kommer att titta närmare på planering och skötsel av urbana grönområden inom ramen för sitt doktorandprojekt.

För att urbana grönområden ska vara hållbara på lång sikt måste frågan om skötsel och underhåll vara en del i planeringsprocessen. Shelley kommer att utforma sina studier som en kritisk utforskning av planeringsprocessen av grönområden, med särskilt fokus på hur skötsel och underhåll av grönområden beaktas i planeringen och hur väl dessa planer omsätts i handling.

- Jag hoppas att en bättre förståelse för denna process i sin tur kommer att bidra till en bättre förvaltning av grönområden i städerna, genom att det faktiskt återspeglar de planer som kommunerna använder så mycket offentliga pengar på, säger Shelley Kotze.

Det är inte bara den sociala interaktionen som gynnas av väl fungerande grönområden. Grönområden tillgängliga för allmänheten är också betydelsefulla för naturupplevelser och en rad olika friluftslivsaktiviteter. Därtill erkänns grönområden alltmer som viktiga miljöer för att hantera och skapa förståelse kring klimatförändringar.

Om Shelley Kotze

Bild på Shelley KotzeShelley kommer från Devon i Storbritannien. Hon flyttade till Kapstaden, Sydafrika 2010 för att bo med sin man och sedan till Sverige 2017. Hon påbörjade nyligen sina doktorandstudier vid avdelningen för kulturgeografi vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Hon har en kandidatexamen i geografi och utbildningsstudier från Exeter University och masterexamen i geografin från University of South Africa.

Shelleys forskningsintresse handlar om interaktioner mellan människor och plats, främst sociala interaktioner i urbana grönområden. Hon har också arbetat med frågor om invandring och integration, hur genusaspekter beaktas och integreras i olika projekt samt om tillitens roll i projektutveckling.

Hitta sin plats i Sverige

Shelley flyttade till Sverige eftersom hennes man fick jobb här och de bor nu strax utanför Göteborg. Det är hennes första besök i Sverige och hon håller på att anpassa sig till den nya miljön. Som internationell doktorand ser hon fram emot att utveckla sin ”svenska kunskap”. Hon kommer att arbeta med svensk politik, yrkesverksamma samt göra fallstudier, så det är inte bara en fråga om språkkunskaper, det handlar också om att förstå nyanser i nya seder och traditioner.

- Sverige skiljer sig mycket från Sydafrika (och England) på så många sätt, samtidigt som flera av de sociala frågorna och utmaningarna är lika. Jag håller på att hitta min plats i Sverige. Just nu är mörkret lite svårt att vänja sig vid. Det är mycket lättare att känna sig hemma på en varm solig dag, säger Shelley Kotze.