Effektiviserat fiske blottar havets gräns

Samhällsförändringen och teknikutvecklingen efter 1945 förde fisket in i en ny epok. Fångsterna var goda och moderna transportsystem gav förutsättningar att sälja fisk på en expanderande marknad. Samtidigt blev det tydligt att en gemensam resurs som havet inte kan utnyttjas gränslöst utan bakslag.

Bild på sillfiskare i fiskebåtPer Hallén, forskare i ekonomisk historia har beskrivit det effektivare fiskets påverkan på fiskbestånden och fisket som yrke. Artikeln har publicerats i HAVET 1988, som är en samling publikationer av forskare som tittat närmare på en tid då människans påverkan på havet blev allt tydligare, men då också medvetenheten om miljöproblemen ökade dramatiskt.

HAVET 1988 kan läsas, laddas ner eller beställas kostnadsfritt på Havsmiljöinstitutets hemsida:

www.havsmiljoinstitutet.se/publikationer/havet1988